Reclamació per Estafa bancària
Les estafes bancàries per mitjans digitals han augmentat de forma alarmant els darrers anys. Missatges SMS que semblen del teu banc, trucades falses d’operadors de confiança o correus electrònics amb enllaços enganyosos: totes aquestes tècniques tenen un mateix objectiu, aconseguir que el client autoritzi transferències pensant que actua per protegir els seus diners. Tècniques d'engany elaborades com "phising" o "spoofing" han passat a formar part del dia a dia en les estafes bancàries. Malauradament, cada setmana coneixem nous casos de persones estafades per aquests mètodes, i moltes pensen que no hi ha res a fer. Però no és així.
No et deixis intimidar: el banc és responsable
És habitual que, quan el client informa al banc del frau, la primera resposta sigui una negativa a retornar els diners. Sovint argumenten que l’operació es va autoritzar “voluntàriament” o que no poden fer-hi res. Però aquesta resposta no és definitiva ni ajustada al que marca la llei. En realitat, la normativa actual protegeix de manera molt clara el consumidor en aquests casos.
Tant el Reial Decret Llei 19/2018 sobre serveis de pagament com la Directiva 2015/2366 de la Unió Europea estableixen que el proveïdor de serveis de pagament (és a dir, el banc) és responsable de garantir la seguretat del sistema. Quan es produeix una operació fraudulenta, la norma general és clara: el banc ha de retornar els diners, llevat que pugui provar que l’usuari ha actuat amb negligència greu o amb intenció fraudulenta.
Aquest principi, que es pràcticament de responsabilitat objectiva, deixa molt poc marge per a les entitats bancàries. I així ho han reconegut molts jutjats i audiències provincials en sentències recents.
Per què és important comptar amb un advocat especialitzat?
Tot i la claredat de la llei, aconseguir que el banc assumeixi la seva responsabilitat no sempre és fàcil. És habitual que la reclamació inicial sigui rebutjada, i calgui insistir mitjançant una reclamació formal, una reclamació davant el Banc d’Espanya o, si cal, una demanda judicial. Per això és fonamental comptar amb l’assessorament d’un advocat especialitzat en aquest tipus de reclamacions. Al nostre despatx analitzem el cas, recollim proves clau (com ara registres de trucades, SMS o correus electrònics) i fem la reclamació amb la màxima solidesa legal.
La majoria de reclamacions d’aquest tipus s’han resolt favorablement per al client, sovint sense necessitat d’arribar a judici. Quan cal acudir als tribunals, els resultats també són molt positius, ja que els jutges reconeixen que el sistema de pagament és responsabilitat de l’entitat, i que l’afectat no pot quedar desemparat davant d’un frau tan elaborat.
Contacta amb nosaltres
Si has estat víctima d’una estafa bancària, no deixis passar el temps ni t’acontentis amb la negativa del teu banc. Contacta amb el nostre equip per a una primera valoració gratuïta i sense compromís. T’acompanyarem en tot el procés i farem el possible per recuperar els teus diners.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada